Jyväskylä-lehti - Jyväskylä-lehti 3/2019 s. 26

Fiksusti
liikkeellä.
JYVÄSKYLÄ • Nro 3 –14.8.2019

Linja-autonkuljettajille on töitä!

Ota yhteyttä, jos Sinua kiinnostaa
• vaihteleva työ siisteissä sisävaatteissa maisemakonttorissa
• asiakasläheisyys
• isolla, nykyaikaisella linjaautolla ajaminen
• ammatti, jossa on lyhyt koulutus ja hyvä työllisyys
• palkka noin 3000 euroa /kk
• yli 2 kk vuosilomaa ja lyhennysvapaita vuodessa
• vaihteleva työaika
• mennä kotiin nukkumaan
työpäivän jälkeen
• työskentely työyhteisössä, jossa
on hyvä ja kannustava ilmapiiri
hyvillä henkilöstöeduilla
Jos omistat linja-autokortin ja
kiinnostuit, ota yhteyttä Jyväskylän Liikenne Oy/ liikennepäällikkö Jorma Hepola, p. 020 742
5800, .
Jos et vielä omista linja-autokorttia, hae Gradian logistiikan
perustutkinnon koulutukseen.
Lisätietoja www.gradia.fi >
logistiikan perustutkinto tai
Miia Ahonen, p. 040 341 5018,
Uusi elämä
käytetyille Linkkikorttikoteloille
VANHAT JA RISAT Linkkikorttikotelot eivät päädy roskiin.
Kädentaitojen kulttuurifuusiot
eli Kufu-hankkeen ihmisten
ahkerissa käsissä niistä syntyy
kauniita, heijastavia tuotteita.
Hanke kohentaa pitkäaikaistyöttömien maahanmuuttajien
työelämätaitoja opettamalla
kädentaitoja ja suomen kieltä.
Materiaalit ovat kierrätysmateriaaleja, kuten käytöstä poistettuja
Linkki-korttikoteloita. Keväällä
2019 noin sata heijastinta
lahjoitettiin muistoksi Jyväskylän
Taitajat-kisan osallistujille.
Kufu on ESR-rahoitteinen,
Jyväskylän kaupungin tukema
Wari ry:n hanke ja Välittimen
alahanke.
Lisätietoja:

http://wari.fi/kufu.html.

Teija Ässämäki

Reittiopas haltuun ja
helposti perille
Gabriela Kosonen on
asunut Jyväskylässä melkein
neljä vuotta, mutta joukkoliikenteen palveluihin hän
tutustui kunnolla vasta tänä
keväänä. Kuten monet
muutkin opiskelijat, hän on
tottunut liikkumaan pyörällä
ja jalkaisin kaupungilla.
– Olin aiemmin sitä mieltä, ettei
Jyväskylässä tarvi käyttää bussia,
koska kaikki on niin lähellä. Sitten kun kokeilin Linkkiä ja aloin
liikkua keskustaa laajemmin, se
helpotti elämää. Tykkään käydä
ruokaostoksilla isoissa marketeissa ja ostoskassit kulkevat mukavammin Linkillä kuin polkupyörällä.
Kosonen ei oikeastaan tuntenut opiskelukaupunkiaan kovin
hyvin, koska arki pyöri keskustassa kampuksen ja kodin välillä.
Linkin sähköinen reittiopas auttoi
aloittelijan alkuun. Reittioppaan
avulla Kosonen pysyi kartalla ja
aikataulut kulkivat mukana kätevästi kännykässä.
– Ilman reittiopasta en olisi­
tiennyt, että minne mennä ja milloin. Reittiopas helpottaa liikkumista, koska se näyttää suoraan
ne Linkit, joilla pääsee perille.
Aluksi käytin opasta nettiselai
messa kännykällä, mutta kun latasin Linkki-sovelluksen, aloin
käyttää sitä. Molemmat toimivat
mielestäni hyvin.
Urheilullisen Kososen arki on
tarkkaan aikataulutettua. Hän
valmistui tänä vuonna sairaanhoitajaksi ja aloitti uudessa työpaikassa. Lisäksi hän on korkeushyppääjä, joka harjoittelee ja kilpailee Jyväskylän Kenttäurheilijoiden riveissä.
Kosonen on tyytyväinen, että­
sähköinen reittiopas on myös
ajansäästäjä. Linkki-vuorojen
reaaliaikainen seuranta tekee matkustamisesta entistä sujuvampaa.
– En halua odotella
pitkiä aikoja pysäkillä, vaan haluan
tietää etukäteen,

”En halua odotella
pitkiä aikoja pysäkillä,
vaan haluan tietää
etukäteen, milloin
bussi tulee.”

milloin bussi tulee. Siksi katson

aina kännykällä pysäkkikohtaisen aikataulun. Aluksi siinä oli
vähän hakemista, mutta nopeasti siihen oppi.
Gabriela Kososella on kotona
Jyväskylän seudun joukkoliikenteen vihreä aikatauluvihko, mutta sitä hän ei ole toistaiseksi tarvinnut.

– Sähköiset alustat ovat arkipäivää. Linkki-sovellus on helppo ottaa käyttöön, ja se sopii kenelle vaan, kun sitä kerran oppii
käyttämään.

Teksti ja kuva: Mervi Varonen

Gabriela
Kosonen on
ladannut Linkkisovelluksen ja
reittiopas aikatauluineen kulkee kännykässä
mukana.

Linkki panostaa vahvasti digitaalisiin palveluihin
 Aikataulu- ja reittioppaan
siirtyminen reaaliaikaan toteutui vihdoin keväällä 2019.
Palvelusta https://reittiopas.jyvaskyla.fi voit nyt tarkistaa Linkkien paikannukseen perustuvia
pysäkkiaikaennusteita ja ennakoida milloin auto on pysäkillä.
Jatkossa reittioppaalle saadaan
myös kattavampaa tietoa liikenteen häiriöistä.
Kesällä 2019 asiakkaiden toive seuraavan pysäkin näytöistä
toteutui, kun 50 autoon saatiin
infonäytöt pysäkki-infoa, muuta
paikallisliikennetietoa sekä kaupallisia mainoksia varten. Nyt
voit seurata auton sisänäytöltä
matkasi etenemistä, vaikka ulkona on pimeää, auton ikkunat
sadekelillä kurassa tai mainokset
estäisivät näkyvyyttä.

Paikallisliikenne siirtyy lähivuosina tunnistepohjaiseen

maksujärjestelmään, jossa matkakorttien tiedot löytyvät taustajärjestelmästä fyysisen matkakortin sijaan. Tämä nopeuttaa

tiedonsiirtoa ja esimerkiksi nettilatauksen viive kortille siirtymisessä poistuu. Esimakuna tästä

käyttöön saadaan jo tänä vuonna
Waltin mobiililippu, jonka yhtenä vaihtoehtona on myös 30 päiKATJA KAUPPILA

Kaipaatko käytännön opastusta Linkki-matkustuksen aloittamiseen?
Maksuton Linkki-kummipalvelu on käytettävissäsi! Pyydä yhteystiedot
Linkki-palvelupisteestä ja sovi kummin kanssa yhteinen opastusaika.
Lisätietoja: http://linkki.jyvaskyla.fi/linkkikummi.

Tänä kesänä 50 autoon saatiin infonäytöt pysäkki-infoa, muuta paikallis­

liikennetietoa sekä kaupallisia mainoksia varten.

vän mobiilikausilippu.
Tulevana syksynä Waltin verk­
ko­ alvelut kehittyvät, ja esimerp
kiksi korttilataukset ja -tilaukset
hoituvat jatkossa yhdestä paikasta.
Opiskelutodistusten esittämisestä
pyritään pääsemään eroon ja edistämään opiskelijan sähköistä tunnistautumista palveluissa.
Kovasti toivottu uudistus on
myös lähimaksamisen mahdollistuminen Linkeissä vuosien 2020–
21 aikana. Sen ansiosta pankki- ja
luottokorttimaksut lipunoston ja
-latauksen yhteydessä tulevat jälleen mahdollisiksi.
Matka-aikoja nopeuttaa lähi­
vuosina Linkkien liikennevalo­
etuuksien lisääminen. Jatkos­
sa
on luvassa siis entistä sujuvampaa
joukkoliikennematkustamista!

Kristiina Pentikäinen

Sivu: etusivu edellinen sivu seuraava sivu takasivu
Julkaisu: Yksittäiset - Jyväskylän kansalaisopiston kurssiesite kevät 2020 Yksittäiset - Avoin kaupunkiympäristö -raportti Aaltoja-lehti - Aaltoja-lehti syksy 2019 Asukas - Asukas 2/2010