Jyväskylä-lehti - Jyväskylä-lehti 3/2019 s. 25

Fiksusti liikkeellä.

Edistämme kestävien liikkumismuotojen käyttöä Jyväskylässä, Laukaassa ja Muuramessa.

JIRI HALTTUNEN

Julkaisu jaetaan Jyväskylä-lehden liitteenä Jyväskylän talouksiin sekä erillisenä Laukaan ja Muuramen talouksiin. Julkaisija: Jyväskylän seudun joukkoliikenne ja Jyväskylän kaupunki.

Kevätralli-kokeilu
kannusti Linkin kyytiin
Riikka Riuttanen, Tourula
– Kokeilusta oli pelkästään hyötyä.
Tykästyin kulkemaan työmatkat Linkillä,
koska yhteydet toimivat hyvin ja pysäkit
ovat lähellä. Olen yksityisautoilun
suurkuluttaja, mutta kaupunkialueella
se on hölmöä. Ajallisesti Linkin käytöllä
tulee jopa säästöä ja liikkuminen on
muutenkin edullista.
Aion vähentää oman auton käyttöä
ja liikkua arkisin Linkillä.
Syksyllä otan kuukausilipun käyttöön. Myös
työnantajani tukee
julkisen liikenteen
käyttöä, joten olisi
hullua olla käyttämättä etua.

Kevätralli tarjosi 1500:lle osallistujalle kahden viikon maksuttomat Linkki-kyydit.

Kevätralli keräsi kiitosta
Linkki on tarjonnut lukuisia
ilmaiskyytejä tempauksillaan,
mutta Kevätralli on tähänastisista
kampanjoista suurin.

Kevätralli tarjosi 1500 osallistujalle maksuttoman mahdollisuuden kokeilla paikallisliikenteen palveluja huhtikuussa 2019.

Kampanjan kohteena olivat uudet asiakkaat, joille annettiin käyttöön ilmainen
matkakortti kahden viikon ajaksi.
Kevätrallia kampanjoitiin laajasti eri
kanavilla. Linkki-viestiä vietiin ihmisten
pariin myös jalkautumalla kauppakeskuksiin. Jyväskylän kaupungin joukkoliikennepäällikkö Ari Tuovinen on tyytyväinen
Kevätrallin suureen suosioon.
– Kokemukset ovat rohkaisevia. Kokeiluun ilmoittautui väkeä enemmän kuin

voitiin ottaa. Tavoitimme tuhansia asukkaita ja saimme paljon positiivista palautetta. Kauppakeskuksissa monet tulivat

kertomaan kokemuksistaan paikallisliikenteestä tai kysymään neuvoa, kertoo
Tuovinen.
– Linkki osoittautui seudulla varsin tunnetuksi brändiksi. Kevätrallin avulla tunnettuutta saatiin edelleen edistettyä, mistä on apua, kun toteutamme uusia kampanjoita.
Kevätrallin kaikki tulokset eivät ole vielä mitattavissa. Se tiedetään, että kokeilujaksolla tehtiin keskimäärin reilut kuusi ilmaismatkaa per osallistuja. Matkamäärät
jäivät kahden viikon aikana hieman pienemmiksi, kuin mitä ennakkoon odotettiin. Kokeilun pitkäaikainen vaikutus on
toistaiseksi arvoitus.
Kokeilijoille tarjottiin jatkoetuna mah
dollisuus ostaa Waltti-matkakortti ja kausilippu alennettuun hintaan.
– Etuun kuuluneita jatkolatauksia tehtiin ilahduttavasti. On mielenkiintoista seurata, kuinka moni kokeilijoista jatkaa kausilipun käyttöä tai kuinka moni
ottaa esimerkiksi arvolipun käyttöön, arvioi Tuovinen.
Kevätrallin kautta saatiin sekä uusia
asiakkaita että hyödyllistä tietoa. Se oli
myös testin paikka uudenlaiselle Linkki-­
tuotteelle, joka on etenkin kampanjakäyttöön soveltuva pahvinen matkalippu. Tuote läpäisi testin.
– Vastaavia kampanjatuotteita tulemme
varmasti jatkossakin hyödyntämään, kuten
syksyllä käynnistyvällä Bussiloikka kouluun! -kiertueella, sanoo Ari Tuovinen.

Mervi Varonen

Hannu Natunen, Kuokkala

– Kevätrallin aikana kolahti se, kuinka
kätevästi Linkillä voi liikkua ympäri
kaupunkia. Kun taajamasta ottaa ensin
bussin Vapaudenkadulle paikallisliikennekeskukseen ja vaihtaa toiseen
Linkkiin, niin matka jatkuu kaikkiin
ilmansuuntiin.
Liikun kesät talvet polkupyörällä, kun
vaan säät sallivat. Joskus olen ostanut
bussilipun kolikoilla, mutta kokeiltuani Kevätrallin älykorttia, aion ottaa
käyttöön ladattavan
Waltti-kortin. Sillä
kulkeminen on
halvempaa kuin
yksittäiset matkaliput.
Laura Heinänen,
Äijälänranta
– Tykkäsin kampanjasta, kausilippua
oli näppärä käyttää. Se helpotti suuresti, kun töissä oli kiireinen jakso. Saatoin käyttää Linkkiä montakin kertaa
päivässä, kun työmatkojen lisäksi oli
asiakaskäyntejä ympäri kaupunkia.
Pidän siitä, että Linkissä voi matkustaa rennosti. Voin ottaa vaikka torkut
eikä tarvitse stressata omasta autosta
tai pysäköinnistä.
Myös ympäristöarvot ovat
tärkeitä. Kesällä liikun
pyörällä, mutta kun
ilmat viilenevät,
käytän enemmän
Linkkiä ja Walttikorttia.

Mervi Varonen

Linkki-VIP vie perille saakka!

JOS LINKKI-VIP-PALVELU ei vielä ole
tuttu, kannattaa testata! Kyse on Jyväskylän
kaupungin järjestämästä palveluliikenteestä,
joka on kaikille avointa. Liput ja matkan hinta
ovat samat kuin Linkki-paikallisliikenteessä,
erona on leppoisampi tahti ja yksilöllisempi
palvelu. Kaupan päälle saa vaikka apua

kauppa­ assin kantamisessa autosta kotiok
velle.
Linkki-VIP-pienoisbusseja on kuusi, ja ne
liikennöivät maanantaista perjantaihin noin
kello 9–15 omilla kuljetusalueillaan. Kyyti­
tilaus tehdään ennakkoon soittamalla tai tekstaamalla auton numeroon. Asiakas voidaan

tarvittaessa noutaa kotiovelta ja palauttaakin

sinne. Reittien pääpysäkki sijaitsee Jyväskylän keskustassa Asemakadulla.
Lisätietoja: osoitteesta

http://linkki.jyvaskyla.fi/linkkivip tai nouda

opasvihko Linkki-palvelupisteestä!

Sinustakin
Linkin käyttäjä?
Perustietoa lipputuotteista, matkustamisen hinnoista ja käytännöistä saat
netistä http://linkki.jyvaskyla.fi tai
Linkki-palvelupisteestä (Asemakatu 7).

Sivu: etusivu edellinen sivu seuraava sivu takasivu
Julkaisu: Yksittäiset - Hold a successful event in Jyväskylä Yksittäiset - Avoin kaupunkiympäristö -raportti Aaltoja-lehti - Aaltoja-lehti syksy 2019 Asukas - Asukas 2/2010